Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Výzkum vybraných problémů mobilních servisních robotů
Kód
SP/2010114
Řešitel
Školitel řešitele projektu
prof. Ing. Petr Chlebiš, CSc.
prof. Ing. Petr Palacký, Ph.D.
Období řešení projektu
01. 01. 2010 - 31. 12. 2010
Předmět výzkumu
Mobilní servisní roboti nacházejí v současné době stále větší uplatnění a to především v oblasti průzkumu nebezpečných prostor, ať už se jedná o pyrotechnické roboty a manipulátory, prostředky určené pro hasičské záchranné sbory či specializované zařízení pro bezpečnostní složky [5]. Konkrétní uspořádání a konstrukční řešení je dáno požadavky servisních činností, pro které je mobilní servisní robot navržen. Základní koncepce mobilního servisního robotu tvoří lokomoční zařízení (podvozek, platforma), pohonné jednotky, senzorické systémy, vlastní řídicí systém s aplikačním softwarem, který zajišťuje řízení, plánování činnosti a navigace servisního robota. Ke zlepšování schopností mobilních servisních robotů výrazně přispívá vývoj senzorů a pohonů, jejichž řešení může být směrováno také do oblasti střídavých elektrických pohonů se synchronními motory s permanentními magnety (SMPM) nebo asynchronními motory (AM) napájenými z měničů frekvence. Mechanická robustnost a jednoduchost konstrukce SMPM a AM klade menší požadavky na údržbu, umožňuje použitelnost pro prostory s nebezpečím výbuchu a vyznačuje se malým momentem setrvačnosti. Na spolehlivost a energetickou náročnost provozu mobilních systémů mají rovněž významný vliv světelné zdroje, které musí zajistit požadované jasy snímaných situací tak, aby bylo možné kvalitní vyhodnocení získaných dat z okolí zařízení pomocí kamerových systémů. V této aplikaci se nabízí možnost využití světelných diod (LED). Výhody LED jsou nesporné. Pro jejich využití v rámci mobilních systémů se jeví jako nejdůležitější rostoucí měrný výkon (až130 lm/W), jednoduchá možnost regulace světelného toku a rychlá reakční doba v souvislosti se změnami snímaných situací a v souvislosti s relativně malými rozměry i dobrá možnost distribuce světelného toku pouze do požadovaných směrů (oblast snímaná kamerovým systémem). Jako výhodu těchto světelných zdrojů lze považovat i jejich vysokou odolnost vůči mechanickým vlivům.
Členové řešitelského týmu
doc. Ing. Petr Šimoník, Ph.D.
doc. Ing. Ivo Neborák, CSc.
Ing. Petr Hudeček
Ing. Martin Sobek, Ph.D.
Ing. Zdeněk Pfof
Ing. Petr Vaculík, Ph.D.
Bc. Ing. David Slivka, Ph.D.
Ing. Aleš Havel, Ph.D.
Ing. Jiří Friedrich
prof. Ing. Petr Chlebiš, CSc.
prof. Ing. Petr Palacký, Ph.D.
Specifikace výstupů projektu (cíl projektu)
Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj specializovaného elektronického a elektro-mechanického vybavení mobilních servisních robotů zaměřených na úsporu energie, ekologii, vysokou spolehlivost a bezpečnost. Hlavní cíl spojuje následující dílčí cíle:
C1. Výzkum koncepcí elektrických regulovaných pohonů pro mobilní servisní roboty.
C2. Výzkum moderních metod řízení elektrických pohonů pro mobilní servisní roboty.
C3. Modelování a simulace moderních metod řízení elektrických regulovaných pohonů pro mobilní servisní roboty.
C4. Vývoj aplikací LED pro zajištění světelných podmínek pro sběr vizuálních dat z okolí mobilních servisních robotů.
C5. Realizace funkčních prototypů a experimentálních pracovišť.
C6. Experimentální ověřování vlastností dílčích částí funkčních prototypů.
C7. Zpracování výsledků řešení, tvorba technické dokumentace.

Rozpočet projektu - uznané náklady

Návrh Skutečnost
1. Osobní náklady
Z toho
0,- 0,-
1.1. Mzdy (včetně pohyblivých složek) 0,- 0,-
1.2. Odvody pojistného na veřejné zdravotně pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti 0,- 0,-
2. Stipendia 161000,- 161000,-
3. Materiálové náklady 0,- 0,-
4. Drobný hmotný a nehmotný majetek 0,- 0,-
5. Služby 0,- 0,-
6. Cestovní náhrady 50423,- 50423,-
7. Doplňkové (režijní) náklady max. do výše 10% poskytnuté podpory 11127,- 11127,-
8. Konference pořádané VŠB-TUO k prezentaci výsledků studentského grantu (max. do výše 10% poskytnuté podpory) 0,- 0,-
9. Pořízení investic 0,- 0,-
Plánované náklady 222550,-
Uznané náklady 222550,-
Celkem běžné finanční prostředky 222550,- 222550,-