Název projektu
E-Town - Vývoj superlehkých malých elektrických vozidel s dlouhým dojezdem pro mezigenerační koncepce městské e-mobility využívající inteligentní infrastrukturu
Kód
LTE220001
Řešitel
Rok zahájení
2021
Rok ukončení
2022
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kategorie
Obecná forma
Typ
INTER-EUREKA
Předmět výzkumu
Hlavní myšlenkou projektu je výzkum, analýza a návrh maximálně efektivního a komplexního konceptu městské
e-mobility založené na malých lehkých osobních vozidlech (včetně možnosti přepravy menších nákladů), který by
přinesl kvalitativně novou úroveň jak z hlediska konstrukce a parametrů samotných vozidel, tak současně z
pohledu způsobu jejich provozování, nabíjení a správy. Za tímto účelem byl složen mezinárodní tým expertů
(Německo a Česká republika) s bohatými zkušenostmi z oblasti konstrukce vozidel, pohonů, výkonové
elektroniky, řídicích, testovacích a informačních systémů. V průběhu projektu by měly být pokryty všechny
klíčové části konceptu, tedy jak samotná vozidla, jejich nabíjení, správa a v neposlední řadě pak také testování
vozidel jak za účelem jejich vývoje, tak také dlouhodobého sledování vlastností a kalibrace infrastrukturních
algoritmů. V rámci mezinárodní spolupráce došlo k rozdělení úkolů takovým způsobem, že na německé straně
bude primárně ležet zodpovědnost za oblast vozidel, na straně české potom budou řešeny otázky
infrastrukturního vybavení a testování, přičemž díky těsné vzájemné spolupráci v rámci všech dílčích úkolů bude
zajištěna plná kompatibilita a konzistence všech částí řešení.
Partneři Klädtke a IWU plně vyvinou malé elektrické vozidlo jako prototypové kusy (Klädtke: mikrovozidlo, IWU:
e-koloběžka) do stavu připravenosti k použití.
Partneři ELVAC a VŠB-TUO vyvinou sběrné místo malých elektrických vozidel jako základ inteligentní podpůrné
infrastruktury zajišťující unifikaci rozhraní pro mechanické a elektrické připojení malých e-vozidel různých
výrobců. Sběrná místa budou obsahovat vyvinutou vysoce energeticky efektivní hybridní nabíječku s podporou
běžné napájecí sítě, ale i obnovitelných zdrojů elektrické energie. Uživatelská přívětivost a efektivita
infrastruktury bude zajištěna zastřešujícím databázovým a softwarovým systémem.
Partneři ELVAC a VŠB-TUO dále vyvinou tester pro e-koloběžky a e-kola, který umožní testování dojezdu e-vozidel
pro účely objektivního ověření vlastností e-vozidel před nákupem velké série a ověření vlastností v průběhu
stárnutí akumulátoru během provozu.
Ochrana práv průmyslového vlastnictví ve formě užitného vzoru se jeví jako velmi užitečná forma ochrany
výsledků výzkumu a vývoje před napodobiteli. Zřízením modelových tras v Ostravě a Chemnitz bude zároveň do
městské infrastruktury integrován zkušební koncept e-mobility a bude sloužit jako základ pro inovativní řešení mobility pro partnery projektu i zúčastněná města a který se bude v budoucnu dále rozvíjet. Projekt a plánované
úkoly navíc vedou k podstatnému nárůstu znalostí, a tím k posílení výzkumného a vývojového potenciálu
zúčastněných partnerů projektu v různých oblastech koncepcí vozidel a mobility v oblasti elektrické mobility.
Dosažené výsledky a zkušenosti získané projektem poskytují projektovým partnerům nové příležitosti pro
spolupráci ve výzkumu a vývoji. Očekává se, že to bude mít pozitivní dopad na budoucí inovační chování všech
partnerů projektu, a tím na zajištění stávajících pracovních míst a vytváření nových. VŠB-TUO a Fraunhofer IWU
využijí výsledky projektu k rozšíření svých vědeckých a technických znalostí. To se projeví ve vysoce kvalitních
publikacích, studentských závěrečných pracích a disertacích.
Informační systém výzkumu, vývoje a inovací